Intiem afscheid ~ borstenfotografie
Krachtportret; fotografie om afscheid te nemen van jouw borst(en)
Opeens staat je leven op z'n kop. Een diagnose, veel vragen, vaak nog veel onduidelijkheid en onzekerheid. Plotseling is het lichaam waar je zo op kon bouwen even niet te vertrouwen. Je wereld stort in, je wordt geleefd, moet moeilijke beslissingen maken en tevens voel je een grote kracht en wil. Allerlei onzekerheden, maar één ding is duidelijk; dit gaat je enorm veranderen. Zowel geestelijk als lichamelijk. Hoe ben je straks? Hoe zal het er uit gaan zien? En wil je afscheid nemen van wie je nu bent en hoe jij er nu uitziet?
Een fotosessie is waarschijnlijk niet het eerste waar je aan denkt als je borstkanker hebt, maar toch kan het heel waardevol zijn. Juist nu! Dit is meer dan alleen een fotoshoot. Het is een warme en unieke belevenis. Samen zullen we werken aan het creëren van een kunstwerk waar je je comfortabel bij voelt en dat jouw persoonlijkheid en schoonheid weerspiegelt. Mijn doel is om een veilige en vertrouwelijke omgeving te bieden, waarin jij je thuis en op je gemak voelt en je diagnose even kunt vergeten.
Al heel wat jaren mag ik dames uit heel Nederland even een kleine break in dit proces gunnen. Kort stilstaan in de tijd waarbij je het idee hebt in een veel te heftige achtbaan te zitten. Even verzachten en voelen wat er nu nog is. Mocht je geconfronteerd zijn met de diagnose borstkanker, en staat er een amputatie te wachten? Schroom niet en neem contact met me op. Je bent welkom in mijn studio in Hantum, of ik kom met mijn mobiele studio bij jou thuis. Klik HIER voor meer foto's met betrekking tot deze waardevolle fotoshoot rondom borstkanker.
De afspraak is ook te combineren met een borstafdruk. Het maken van deze afdruk kan helaas niet in mijn atelier, hiervoor kom ik graag bij jou langs, of -als je ver weg woont- boek een overnachting in Friesland, dan kom ik jouw buste daar gipsen. Klik HIER voor meer informatie rondom de borstbeelden en HIER voor meer foto's van deze kunstwerken.

"Gevangen door een diagnose. Zoekend naar vrijheid.
Deze foto verbeeldt het gevoel van gevangenschap dat een borstkankerdiagnose kan veroorzaken. Niet het touw houdt haar vast, maar de onzekerheid, angst en machteloosheid. Borstkanker zet levens stil op een manier die vaak onzichtbaar blijft.
Na de diagnose borstkanker voelde zij zich gevangen. Het touw symboliseert de mentale en emotionele last die de ziekte met zich meebrengt. Achter elke diagnose schuilt ook een verhaal van overgave, veerkracht en moed om de touwtjes uit handen durven geven. Letterlijk en figuurlijk los moeten laten van delen die bij jou hoorden, en jezelf opnieuw vinden..."

"Lieve Jitske,
Heel ontroerd en zeker net zo blij verrast was ik toen ik het bestand met de foto’s van de shoot opende. Ik kan je alleen maar bedanken voor de warme en liefdevolle aandacht die je had tijdens de shoot maar ook daarvoor en daarna, waardoor ik me helemaal bij jou op mijn gemak voelde. Uiteraard heb ik gedacht hoe het mogelijk kon zijn om er überhaupt iets van te maken maar… het is je gelukt en het is echt prachtig geworden, kunstig en heel fragiel maar ook realistisch. En met een vleug humor was dat precies waar het om ging. Heel blij ben ik dat ik het aandurfde. En ik denk met een dikke glimlach en heel veel plezier terug aan dit moment. Ik liet een aantal foto’s zien aan een van mijn vriendinnen en het eerste wat ze zei was…. “Wauw, dit is gewoon kunst, wat ontzettend mooi!” (En daar sluit ik me helemaal bij aan.) Dus lieve Jitske, ga altijd door met foto’s maken vanuit je hart want jou oog ziet het echt! Jij hebt een bijzondere periode uit mijn leven heel fijntjes weergegeven in iets wat ikzelf echt niet meer zag. En dat verdient een mooie lijst!! Dank je." Marloes.

"Ik ben gaan zoeken op internet en kwam op de site van Jitske Monsma terecht. Dat sprak me gelijk aan! Na lang wikken en wegen heb ik haar toch gemaild voor een afspraak. Wat ben ik daar blij om! Ik dacht straks krijg ik er spijt van, nu kan het nog! Ik voelde me er wel wat ongemakkelijk onder,wie doet dat nou dacht ik? Half naakt op de foto. Ik voelde me al snel op mijn gemak en ben ik echt super blij toch een fotoshoot gedaan te hebben! En het resultaat mag er zijn! Ik hoop dat ik andere vrouwen die ook in zo'n soort situatie zitten dankzij mijn verhaal kan overhalen er echt iets mee te doen. Daarnaast is het goed bij de verwerking van een preventieve borstamputatie om het na de operatie terug te willen zien wanneer je er behoefte aan hebt. Bij Jitske zijn er echt heel veel mogelijkheden en alles valt in goed overleg te bespreken dus schroom niet! Ze is echt goed in haar vak!" Loes
